streda - 19. december, 2018
Home / Životný štýl / Jana Nosková: Môžete si kupovať BIO potraviny, stále to bude len BIO cukrovka

Jana Nosková: Môžete si kupovať BIO potraviny, stále to bude len BIO cukrovka

Po období vianočných sviatkov a po ochutnávaní sladkých medovníčkov združenie Život a Zdravie zorganizovalo v Ružomberku prednášku na tému Je cukor potrebný? (Ako prežiť bez cukru).

Čo je to cukor

S príchodom nového roka prichádzajú aj nové predsavzatia ako žiť zdravšie, ako vylepšiť svoj jedálničiek. S cennými radami, prečo je cukor dôležitý a v akom množstve, sa podelila detská lekárka z Liptova Jana Nosková. Prednášku obohatili sladko-zdravé recepty a ich ochutnávka.

Sypeme si ho do rannej kávy alebo čaju. Nie je len súčasťou sladkostí, keksov, zákuskov ale nájsť ho môžeme v mäsových výrobkoch, omáčkach, mliečnych výrobkoch či dokonca horčici. Hovoríme o cukre. Mnohí z nás sa zámerne vyhýbajú cukru, ale neuvedomujú si, že prijímajú nadmerné množstvo cukru z iných zdrojov ako napr. pečivo, cestoviny, ryža, zemiaky či obilniny. Mozog dospelého človeka spotrebuje za deň asi 140 g glukózy.

V skratke sacharidy sú hnacím motorom pre svaly a mozog. Je veľmi dôležité vedieť, ako rýchlo sa nami prijímané sacharidy presunú do tráviaceho traktu, a tak isto je dôležité poznať, či sa vedia premeniť v našom organizme na energiu. Ak naraz prijmeme veľké množstvo sacharidov, naše telo následne použije hormón inzulín, vďaka ktorému zníži nahromadenú glukózu v krvi a uprace ju do tukových zásob. To je častým dôvodom priberania po sviatkoch. Mozog je takmer výlučne závislý na neustálom prísune glukózy z krvi.

Základné delenie cukrov: Prírodné cukry (jednoduché a zložené) a rafinované cukry (priemyselne vyrábané).  Osobitnou skupinou sú umelé sladidlá. Za jednoduché sacharidy považujeme cukor, med, sušienky, koláče, teda všetky také potraviny, kde sa nachádza cukor.  Označujeme ich ako „prázdne kalórie“, ktoré nám poskytujú rýchly zdroj energie a nasleduje po nich rýchla únava a hlad. Dôležitejšiu úlohu v našom organizme zastupujú zložené sacharidy (polysacharidy), ktoré sú hlavným zdrojom energie. Vstrebávajú sa pomerne dlho, obsahujú veľa vlákniny a preto nás  dobre zasýtia. Patria k nim celozrnné potraviny, ryža, zemiaky, chlieb, cestoviny, ovsené vločky.

Problém skrytého cukru

Za posledných 40 rokov začala vlna nízkotučných výrobkov a prudko sa zvýšila spotreba cukru. V skutočnosti sa zvýšila spotreba hlavne „skrytých cukrov“ v podobe rôznych sladidiel, ktoré sú pridávané do technologicky spracovaných potravín. Napríklad použitie HFCS (vysoko fruktózový kukuričný sirup u nás známy ako glukózovo-fruktózový sirup) sa zvýšilo medzi rokmi 1970 a 2005 o neuveriteľných 10.7 percenta, čo ďaleko prevyšuje zmenu v príjme akejkoľvek inej potraviny alebo skupiny potravín. Ak ste prestali sladiť čaj, vynechávate olovrant v podobe koláčika a máte tak pocit, že ste znížili príjem cukrov na minimum, nedajte sa oklamať. To ešte neznamená, že cukor už nie je prítomný vo vašej strave. Okrem toho prijímame cukor aj „nepriamo“, v podobe iných výrobkov, kde je úmyselne pridávaný.

Dôležité je čítať etikety na obaloch a kontrolovať číselné údaje všetkých názvov ako: vysoký obsah fruktózy, kukuričného sirupu, trstinového sirupu, invertného cukru, melasy, sacharózy, sirupu z hnedej ryže, medu či javorového sirupu. Tieto názvy môžu byť uvedené samostatne v zozname zložiek potravín, takže aj keď to niekedy na prvý pohľad nevyzerá, tak môžu jednotlivé potraviny mať aj 3 alebo 4 druhy takýchto cukornatých sladidiel. Pokiaľ sa teda objaví viac takýchto názvov na etikete pri jednej potravine, môže to znamenať, že dané jedlo nie je také zdravé ako na prvý pohľad vyzerá. Netreba zabúdať na sladené nápoje, ochutené minerálky, či dokonca nie až tak 100%-tné džúsy. Netreba sa nechať oklamať farbou hnedého a bieleho cukru, keďže ide o rovnaké „zlo“ a nie je medzi nimi nijaký markantný rozdiel.

Detská lekárka Jana Nosková hovorí, že sme zvyknutí jesť príliš rýchlo. Vtedy je oveľa ľahšie zjesť viac jedla, než telo potrebuje. Časom sa tento prebytok niekde prejaví – v telesnom tuku. Cukor – tichý zabijak spôsobuje rôzne ochorenia od inzulínovej rezistencie- čo znamená predstupeň cukrovky, samotnú cukrovku, obezitu, zlyhanie pečene, rakovinu pankreasu, poškodenie obličiek, vysoký krvný tlak, choroby srdca, podvýživu  siaha až po rôzne alergie napr. ako laktózová intolerancia. Nosková taktiež dodáva, že v Ružomberku nie je dostatok špecializovaných dietológov, ktorí sa tejto oblasti venujú.

Dôležité je nájsť rovnováhu v životospráve, prijímať také množstvo sacharidov, ktoré je náš organizmus schopný vstrebávať a zároveň premieňať na energiu. Musíme sa naučiť udržať rovnováhu hladiny cukru v tele, nepreháňať to so sladkým, prijímať dostatočné množstvo vlákniny, vitamínov a vody počas dňa. Podľa doktorky Noskovej sú dôležité bohaté raňajky a jej odkaz na záver znie: „Môžete si kupovať  BIO potraviny, ale stále to bude len BIO cukrovka.“

Petra Laclavíková

Autor: Rádio Rebeca

Máte zaujímavý tip pre našu redakciu? Kontaktujte našich redaktorov prostredníctvom e-mailu: spravy@rebeca.sk alebo nám zatelefonujte na číslo +421 948 961 116

Môže vás zaujímať

Ideálne dary pre moderných mužov

Priamym potešením a dôvodom radosti u blízkych a priateľov nemusia byť vždy len narodeniny a …

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *