pondelok - 30. novembra, 2020
foto: Tatjana Baibakova / Shutterstock.com

Klasická západná strava spôsobuje nedostatok magnézia

Pod klasickou západnou stravou myslíme trendy v stravovaní, ktoré k nám prišli pred dvadsiatimi-tridsiatimi rokmi zo západného sveta a priniesli vopred spracované jedlá, polotovary, veľa sacharidov a rafinovaných obilnín. Samozrejme, dnes sa moderné trendy v stravovaní uberajú úplne iným smerom, no prítomnosť tejto klasickej západnej stravy je medzi nami stále silne zakorenená. Žiaľ, ak v našom jedálničku dominujú takéto nie úplne zdravé potraviny, tak jedným z rizík je aj nedostatok magnézia v organizme.

Magnézium, resp. horčík (chemická značka horčíka je Mg) má podiel na stovkách procesov, ktoré sa v tele odohrávajú. Ovplyvňuje tak dôležité veci ako spánkový režim, celkové mentálne nastavenie organizmu, prípadnú svalovicu po cvičení a jeho nedostatok môže spôsobiť nepríjemné zdravotné ťažkosti. Telo si nevie magnézium vytvoriť vlastnými silami, preto ho potrebujete do organizmu dostať prijímaním správnych potravín alebo výživových doplnkov. Aj štúdie totiž potvrdzujú, že nedostatok magnézia predstavuje vážny problém, ktorý sa skôr či neskôr telu pripomenie, a preto ho treba aj adekvátne a včas riešiť.

foto: Dmitriy Khvan / Shutterstock.com

Vhodné potraviny

Samozrejme, na prvom mieste by mali byť vhodné potraviny mimo spomínanej západnej stravy. Stravou bohatou na magnézium sú napríklad strukoviny, semená a orechy, celozrnné potraviny či zelená listová zelenina. Pochopiteľne, nie je úplne reálne mať v strave zastúpené len tie potraviny a živiny, ktoré sú bohaté na magnézium. K slovu sa potom dostávajú rôzne magnéziové doplnky.

Magnéziové doplnky ako vítané oživenie stravy

Existujú rôzne magnéziové doplnky. Ak trochu pohľadáta na internete, objavíte pestrú paletu rôznych druhov preparátov, ktoré sú zdrojom horčíka pre váš organizmus. Ako sme už spomínali, magnézium môže byť užitočné aj pre ľudí, ktorí často a radi cvičia. Po cvičení môže prísť svalovica či pobolievanie kĺbov a svalov. Výborným doplnkom pri cvičení je magnézium chelát, ktorý v jednej tablete obsahuje 125 mg horčíka (u dospelých v podstate štvrtina dennej dávky).

Jednou z najčastejšie užívaných foriem magnézia je magnézium citrát, tento doplnok pomáha pri zmierňovaní únavy a skvalitnení spánkového režimu. Kombináciou magnézia, zinku a vitamínu B6 je doplnok ZMB6 a silnú a účinnú dávku zase ponúka doplnok Magnesium shot. Zdôrazňujeme, že tieto doplnky by mali ísť ruka v ruke so zdravou a vyváženou stravou bohatou na vitamíny, zdravé tuky a prírodné zdroje horčíka.

foto: Evan Lorne / Shutterstock.com

Nie je dôležité kedy, hlavne nie naraz

Debata o tom, ako užívať magnézium, je pomerne častá a intenzívna. Je lepšie dať si magnézium ráno pre lepší štart do dňa alebo naopak večer pre lepší a pokojnejší spánok? Odborníci sa zhodujú, že nie je až také dôležité, kedy magnézium užívate. Dôležité je, aby ste celú určenú dávku neužívali naraz, ale v niekoľkých menších dávkach. Platí to isté, čo pri jedle – je efektívnejšie dať si magnézium v menšom množstve a častejšie než veľa a naraz. A najmä nie je dobré prekračovať dennú dávku.

Ak by vás to zaujímalo, tak pre dospelé ženy je odporúčaná denná dávka magnézia 320 mg denne (v tehotenstve 360 mg) a pre mužov 420 mg denne. Na každom magnéziovom doplnku nájdete informáciu, koľko horčíka sa v ňom nachádza, a podľa toho si viete jednoduchou matematikou napočítať vašu dennú dávku a rozvrhnúť si ju na jednotlivé časové úseky dňa. Pochopiteľne, ak vás napríklad trápi zlý a plytký spánok a nespavosť, tak bude lepšie užívať viac magnézia pred spaním. Ak sa zase pravidelne a radi potíte v posilňovni a chcete zrýchliť regeneráciu unavených svalov, tak môžete magnézium užiť krátko po cvičení. Nezabúdajte však na to, aby ste neprekročili dennú dávku.

Magnézium má konkrétny prínos

Existujú konkrétne štúdie, potvrdzujúce význam a prínos magnézia pri eliminácii, resp. riešení určitých zdravotných ťažkostí. Viaceré štúdie potvrdili, že ľudia s nespavosťou sa problému zbavili aj vďaka užívaniu magnézia. Rovnako aj fakty potvrdzujú spojitosť magnézia s celkovou duševnou pohodou a únavou, rovnako s prevenciou voči depresiám.

Navyše, magnézium nie je žiadna veda ani nič, čo by sa s veľkou pompou objavilo pred pár rokmi na trhu. Nie, magnézium bolo vždy prirodzenou súčasťou našej stravy, len v dnešnej dobe je vhodné si ho v prípade nedostatku doplniť aj prostredníctvom špeciálnych výživových doplnkov.

Autor: Rádio Rebeca

Máte zaujímavý tip pre našu redakciu? Kontaktujte našich redaktorov prostredníctvom e-mailu: spravy@rebeca.sk

Môže vás zaujímať

Prečo je tak užitočné a prospešné tráviť čas v prírode?

Všimli ste si niekedy, že obyčajná prechádzka v prírode vám prekvapivo dobre vyčistí hlavu a …