Po dvoch rokoch od debutu spoločného hudobného projektu sa Martin Geišberg a Daniel Špiner vracajú na scénu s novinkou Na Modrej Planéte. Vďaka spolupráci s džezovou balkan-folklórnou skupinou Balkansambel zvýrazňujú tanečnú polohu svojich piesní, pričom ostávajú verní aj divadelnému a koncepčnemu prístupu k tvorbe. Album, na ktorom skladateľská dvojica odkazuje aj na niektoré dôležité a znepokojujúce témy, vyšiel v piatok 6. septembra.
Už päť rokov spolupracuje dramaturg, režisér a pesničkár Martin Geišberg s inšrumentalistom Danielom Špinerom na rôznych divadelných projektoch, vrátane predstavenia Korene s Táňou Pauhofovou v Národnom divadle. Okrem sveta divadelnej hudby spája dvoch výrazných skladateľov aj radosť z improvizácie, ktorá sa na ich novom albume prejavuje v kontrastných hudobných polohách a náladách.
Tancujúce pesničky ako z balkánskeho trubkárskeho festivalu striedajú intímne balady a meditatívne zvukové plochy. Predovšetkým o tú prvú časť sa zaslúžila žilinská zostava Balkansambel spájajúca hudbu balkánskych kultúr so slovenskou ľudovou a džezovou tvorbou.
„Zacítil som, že tancujúca stránka našich piesní by mohla fungovať lepšie, keď v nich budú prítomné nástroje ako tuba, trombón, trúbka či klarinet a namiesto bubnov použijeme skôr niečo perkusívne,“ vysvetľuje klavirista Daniel Špiner a dodáva, že voľba prirodzene padla na Balkansambel, keďže ich líder Marek Pastírik je s Martinom Geišbergom dobrý kamarát.
Ako sa neskôr ukázalo, okrem tanečného ducha veľmi dobre zafungovalo aj využitie farebnej stránky dychových nástrojov, ktoré v pomalších a atmosferickejších pasážach vytvárajú zaujímavé jazzové tenzie a akordy. Vďaka rozmanitosti nástrojov tak niektoré staršie skladby dostali priestor zaznieť ináč, ako boli autori zvyknutí. Príkladom je desaťminútová pesnička Voda, ktorá má už viac ako 15 rokov a Geišberg ňou pravidelne zakončuje svoje koncerty aj s výraznou podporou publika.
Jeden z vrcholov albumu symbolizuje smutná balada Gretka s pálčivou otázkou, akú planétu chceme zanechať našim deťom. „Klimatické zmeny a problémy vnímame veľmi intenzívne. Až do takej miery, že sme uvažovali, či vôbec hudbu vydávať na CD. Nakoniec sme pri výrobe použili aspoň recyklovateľný papier,“ hovorí Daniel Špiner.
Zdroj: Alexander Čerevka