Žilinský samosprávny kraj bude aj v tomto roku pokračovať v rekonštrukcií ciest II. a III. triedy a mostných objektov.
V roku 2022 Žilinský samosprávny kraj zrekonštruoval a dal do prevádzky 42 km ciest a 8 mostov v celkovom finančnom objeme 11 506 208,11 €. Z toho 60% (6 914 842,91 €) tvorili finančné zdroje z európskeho projektu IROP a zvyšných 40% (4 591 365,25 €) financie z rozpočtu ŽSK.
„Čaká nás náročné obdobie, ktoré so sebou prinesie najmä nedostatok vlastných finančných zdrojov na realizáciu projektov. V tomto smere sa budeme uchádzať najmä o prostriedky z eurofondov, v ktorých čerpaní sme boli aj doteraz veľmi úspešní. Vďaka úspešnému ukončeniu viacerých verejných obstarávaní máme v pláne v roku 2023 zrealizovať rekonštrukcie ciest a mostov v celkovej výške 25 181 360,196 €.,“ objasnila Erika Jurinová, predsedníčka ŽSK. Z toho 81% finančného krytia – 20 4855 29,466 € je z európskeho operačného programu IROP a zvyšných 19% – 4 695 830,73 € bude financovaných z rozpočtu ŽSK. Župa zároveň plánuje obnoviť a skvalitniť techniku určenú na bežnú cestnú údržbu.
V oblasti dopravy bude župa pokračovať na rozšírení integrovaného dopravného systému aj na ďalšie územie kraja. „Tento rok chceme zaintegrovať zvyšok regiónu Kysúc a Horného Považia, pričom dopravcovia sú na integráciu kompletne pripravení. Intenzívne pracujeme aj na zavedení mobilnej aplikácie pre verejnú dopravu. Opäť ide o náročný a zdĺhavý proces verejného obstarávania, aktuálne však máme za sebou úspešne I. etapu (pozn. vyhľadávač spojení s cenotvorbou),“ informuje Jurinová.
V roku 2022 vybudovala župa cyklotrasy v dĺžke cca 9,2 km – (v k.ú. Strečno – 2,2 km, Kotešová – Hričovská priehrada – 7 km). V októbri 2022 sa začalo so stavbou vážskej cyklotrasy, úsek Považský Chlmec – Žilina, ktorého súčasťou je 180 m dlhý cyklomost ponad Váh. Cyklomost by mal byť hotový do konca tohto roka, dĺžka novovybudovanej cyklotrasy bude 1,3 km. Aktuálne prebieha realizácia spomínanej stavby, cena zhotovenia je približne 4,3 mil. €
Realizácia cyklotrás je pozitívnym krokom pre župu z hľadiska posilnenia mobility pre všetkých občanov, vrátane návštevníkov kraja. „Vybudovanie cyklodopravných úsekov je veľmi zložitý a dlhodobý proces, my sa však nevzdávame a postupne pripravujeme a budujeme ďalšie úseky, pričom víziou je prepojiť ich do komplexnej kostrovej cyklistickej siete. Medzi ďalšie úseky Vážskej cyklotrasy, ktoré ŽSK projekčne pripravuje patria napr. úseky Hranica krajov ŽSK/TSK – Bytča, Nezbudská Lúčka – Lipovec – Krpeľany, Ružomberok – Turík, Liptovský Mikuláš – Liptovský Hrádok a mnoho ďalších“, dodala predsedníčka.
Všetky spomínané úseky plánuje Žilinská župa financovať z eurofondov a Plánu obnovy a odolnosti.