Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) uzatvorili pre verejnosť podchod a zrekonštruovanú lávku nad železničnou traťou v Hornom Hričove. Napriek tomu, že ide o vyvolané investície v rámci modernizácie železničnej trate, ktorých výstavbu si obec sama vyžiadala, napokon ich odmietla prevziať do svojej správy.
Patová situácia trvá už desiaty mesiac
ŽSR uvedený krok avizovali už v marci, pokúšali sa viackrát s obcou dohodnúť, intenzívne rokovali a dali dostatočne dlhý čas predstaviteľom obce túto situáciu vyriešiť. Keďže sa nič neudialo a obec naďalej prevzatie objektov do svojej správy ignoruje, ŽSR rozhodli o okamžitom uzatvorení objektov, ktoré nemajú svojho správcu. Dôvod je, že bez správcu môže dôjsť z dôvodu nevykonávanej správy a údržby objektov k úrazu občanov, ničeniu a poškodzovaniu objektu. Snahu ŽSR o dosiahnutie dohody ukončilo rezolútne stanovisko starostu obce Dušana Ďuríčka, ktorý sa 30. septembra 2018 pre média vyjadril: ,,Ak zavrú podchod, neprekáža nám to. Vieme to vyriešiť inak, “ povedal Ďuríček.
Podľa generálneho riaditeľa ŽSR Martina Erdössyho, odmietanie prevziať vyvolané investície do správy miest a obcí, hoci si ich sami pri príprave modernizácie vyžiadali, je novým množiacim sa problémom ŽSR na viacerých ukončených stavbách modernizácie tratí. „ŽSR sú v tomto prípade bezmocné. Obec je zároveň schvaľovateľom projektu, zároveň preberá objekt a zároveň rozhoduje o kolaudácii,“ popísal legislatívnu situáciu.
Podľa jeho slov boli donútení urobiť tento krok, aby občania vedeli, aká je pravda. „Každá obec, mesto, projekt modernizácie pripomienkovala a schválila, takže argumenty proti neobstoja. V prípade Horného Hričova sme lávku, ktorá bola pôvode v Dolnom Hričove vôbec nepotrebovali, v rámci modernizácie sa mala demontovať. Na výslovnú žiadosť predošlého starostu Horného Hričova, ktorú máme aj v písomnej podobe, sme ju premiestnili. Uvedený krok je prvým, ale rovnako budeme postupovať aj v ostatných prípadoch. Nemôžeme si dovoliť vytvoriť precedens, nakoľko rovnaký postoj by mohli potom zaujať aj iné obce a mestá,“ dodal Erdössy.
Dôvody uzatvorenia vysvetľoval oznam, nie však nadlho
Novovybudované objekty – vyvolané investície v rámci modernizácie ako sú mosty, cesty, podjazdy, nadchody a pod. ŽSR v zmysle zákona spravovať nemôžu, keďže rozsah činnosti a pôsobnosti manažéra infraštruktúry je striktne definovaná zákonom o dráhach a prevádzkovať spomenuté stavebné objekty nie je v súlade s platnou legislatívou Slovenskej republiky.
Vyjadrenie hovorkyne ŽSR, Martiny Pavlikovej:
Podchod aj zrekonštruovaná lávka boli súčasťou modernizácie železničného úseku Považská Teplá – Žilina. Náklady na presun lávky z Dolného Hričova do Horného Hričova dosiahli 130 tisíc EUR. Výstavba podchodu pre peších v Hornom Hričove stála 675 tisíc EUR. Celkovo bolo na tejto stavbe vybudovaných 271 stavebných objektov a 119 prevádzkových súborov. Vlaky týmto úsekom môžu jazdiť rýchlosťou do 160 km za hodinu. V rámci opatrení na zamedzenie prístupu verejnosti do objektov, bol na lávke aj podchode osadený aj oznam o dôvodoch ich uzatvorenia, ktorý znel:
„Objekt bol postavený na základe žiadosti samotnej obce Horný Hričov. Uvedený objekt boli Železnice Slovenskej republiky nútené uzatvoriť z dôvodu neochoty obce Horný Hričov, prevziať ho do svojej správy. Bez správcu objektu by mohli byť občania vystavení riziku úrazu.“ Už pár hodín však bol oznam strhnutý.
Zdroj a fotografie: ŽSR