streda - 28. septembra, 2022
, ŽSR uzatvorili lávku pre peších a podchod v Hornom Hričove

ŽSR uzatvorili lávku pre peších a podchod v Hornom Hričove

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) uzatvorili pre verejnosť podchod a zrekonštruovanú  lávku nad železničnou traťou v Hornom Hričove. Napriek tomu, že ide o vyvolané investície v rámci modernizácie železničnej trate, ktorých výstavbu si obec sama vyžiadala, napokon ich odmietla prevziať do svojej správy.

Patová situácia trvá už desiaty mesiac

ŽSR uvedený krok avizovali už v marci, pokúšali sa viackrát s obcou dohodnúť,  intenzívne rokovali a dali dostatočne dlhý čas predstaviteľom obce túto situáciu vyriešiť. Keďže sa nič neudialo a obec naďalej prevzatie objektov do svojej správy ignoruje, ŽSR rozhodli o okamžitom uzatvorení objektov, ktoré nemajú svojho správcu. Dôvod je, že bez správcu môže dôjsť z dôvodu nevykonávanej správy a údržby objektov k úrazu občanov, ničeniu a poškodzovaniu objektu. Snahu ŽSR o dosiahnutie dohody ukončilo rezolútne stanovisko starostu obce Dušana Ďuríčka, ktorý sa 30. septembra 2018 pre média vyjadril: ,,Ak zavrú podchod, neprekáža nám to. Vieme to vyriešiť inak, “ povedal Ďuríček.

Podľa generálneho riaditeľa ŽSR Martina Erdössyho, odmietanie prevziať vyvolané investície do správy miest a obcí, hoci si ich sami pri príprave modernizácie vyžiadali, je novým množiacim sa problémom ŽSR na viacerých ukončených stavbách modernizácie tratí. „ŽSR sú v tomto prípade bezmocné. Obec je zároveň schvaľovateľom projektu, zároveň preberá objekt a zároveň rozhoduje o kolaudácii,“ popísal legislatívnu situáciu.

Podľa jeho slov boli donútení urobiť tento krok, aby občania vedeli, aká je pravda. „Každá obec, mesto, projekt modernizácie pripomienkovala a schválila, takže argumenty proti neobstoja. V prípade Horného Hričova sme lávku, ktorá bola pôvode v Dolnom Hričove vôbec nepotrebovali, v rámci modernizácie sa mala demontovať. Na výslovnú žiadosť predošlého starostu Horného Hričova, ktorú máme aj v písomnej podobe, sme ju premiestnili. Uvedený krok je prvým, ale rovnako budeme postupovať aj v ostatných prípadoch. Nemôžeme si dovoliť vytvoriť precedens, nakoľko rovnaký postoj by mohli potom zaujať aj iné obce a mestá,“ dodal Erdössy.

Dôvody uzatvorenia vysvetľoval oznam, nie však nadlho

Novovybudované objekty – vyvolané investície v rámci modernizácie ako sú mosty, cesty, podjazdy, nadchody a pod. ŽSR v zmysle zákona spravovať nemôžu, keďže rozsah činnosti a pôsobnosti manažéra infraštruktúry je striktne definovaná zákonom o dráhach a prevádzkovať spomenuté stavebné objekty nie je v súlade s platnou legislatívou Slovenskej republiky.

Vyjadrenie hovorkyne ŽSR, Martiny Pavlikovej:

Podchod aj zrekonštruovaná lávka boli súčasťou modernizácie železničného úseku Považská Teplá – Žilina. Náklady na presun lávky z Dolného Hričova do Horného Hričova dosiahli 130 tisíc EUR. Výstavba podchodu pre peších v Hornom Hričove stála 675 tisíc EUR. Celkovo bolo na tejto stavbe vybudovaných 271 stavebných objektov a 119 prevádzkových súborov. Vlaky týmto úsekom môžu jazdiť rýchlosťou do 160 km za hodinu. V rámci opatrení na zamedzenie prístupu verejnosti do objektov, bol na lávke aj podchode osadený aj oznam o dôvodoch ich uzatvorenia, ktorý znel:

„Objekt bol postavený na základe žiadosti samotnej obce Horný Hričov. Uvedený objekt boli Železnice Slovenskej republiky nútené uzatvoriť z dôvodu neochoty obce Horný Hričov, prevziať ho do svojej správy. Bez správcu objektu by mohli byť občania vystavení riziku úrazu.“ Už pár hodín však bol oznam strhnutý.

Zdroj a fotografie: ŽSR

 

Autor: Rádio Rebeca

Máte zaujímavý tip pre našu redakciu? Kontaktujte našich redaktorov prostredníctvom e-mailu: spravy@rebeca.sk

Môže vás zaujímať

Komunálne voľby 2022, Viete, kto kandiduje na poslanca za vašu mestskú časť? Mesto Martin zverejnilo zoznam zaregistrovaných kandidátov

Viete, kto kandiduje na poslanca za vašu mestskú časť? Mesto Martin zverejnilo zoznam zaregistrovaných kandidátov

Komunálne voľby 2022 sa uskutočnia 29. októbra 2022. V nich si budeme voliť zástupcov do …