Len za prvý mesiac roku 2017 sa stalo na železničných priecestiach až desať nehôd, z toho v 9 prípadoch išlo o zrážku vlaku s cestným motorovým vozidlom a v 1 prípade išlo o zrážku s chodcom. Hrozivé zrážky s mnohotonovým vlakom si vyžiadali mnohé zranenia a jeden ľudský život.
Paradoxom je, že ŽSR začiatkom tohto roka avizovali za posledných 16 rokov historicky najnižšie číslo v počte nehôd, ako aj v počte obetí za rok 2016 (V roku 2016 sa stalo 38 nehôd na priecestiach, čo znamená približne tretinový pokles. Pri nehodách zahynulo 6 ľudí).
Uvedené januárové nehody sa vôbec nemuseli stať, keby by sa vodiči či chodci zbytočne neponáhľali, nepodceňovali nebezpečenstvo na priecestí a dodržiavali pravidlá cestnej premávky. Zrážke s ťažkým vlakom, ktorého brzdná dráha môže byť v závislosti od dĺžky a hmotnosti niekoľko sto metrov, rušňovodič nemá šancu zabrániť, nehovoriac o zbytočných obetiach a škodách. Vodiči a chodci však aj napriek apelom zo strany železníc neustále riskujú, preceňujú svoje schopnosti a naopak – podceňujú vplyvy počasia. Poľadovica, hmly alebo husté sneženie často spôsobujú šmyk pred železničným priecestím, či iný, nebezpečný manéver na železničnom priecestí a následnú zrážku s vlakom.
Aj v uplynulom týždni došlo k vážnej zrážke vlaku s motorovým vozidlom v úseku Bánovce nad Ondavou – Michalovce, pričom došlo k zraneniu troch osôb v aute. Auto skončilo v snehu, prevrátené na streche mimo vozovky. Naďalej ostáva nepochopiteľným faktom, že väčšia časť nehôd sa stane na priecestiach zabezpečených výstražnou svetelnou a zvukovou signalizáciou, alebo dokonca okrem svetelnej výstrahy aj závorami.
ŽSR aj na základe týchto nehôd vyzýva všetkých účastníkov cestnej premávky, aby pri prejazde cez železničné priecestia boli mimoriadne pozorní, ohľaduplní, nepodceňovali možné nebezpečenstvo a dôrazne dodržiavali zákon o premávke na pozemných komunikáciách.
V prípade, že sa na železničnom priecestí stane nehoda, alebo je niekto svedkom akejkoľvek ohrozujúcej situácie v blízkosti, alebo priamo na železničnom priecestí, stačí okamžite zavolať na linku integrovaného záchranného systému 112 a nadiktovať jedinečné identifikačné číslo priecestia (JIČ). JIČ nájdete na zadnej strane (strana od železničnej trate) výstražného kríža (dopravné značky A 30a, A 30b). Tak môžu záchranné zložky a železničiari okamžite zistiť miesto nehody, rýchlo zasiahnuť a v prípade bezprostredného ohrozenia až zastaviť železničnú dopravu.
JIČ sú pridelené ku každému železničnému priecestiu (zabezpečenému aj nezabezpečenému), ktoré je v správe ŽSR. Ku každému priecestiu je priradená databáza údajov (telefónne číslo kancelárie výpravcu a dispečera, názov traťového úseku, železničná poloha priecestia v km, atď). Tieto údaje sú poskytované Integrovanému záchrannému systému a polícii a týždenne aktualizované.
zdroj: ŽSR
foto: zdroj