Štartuje motor vášho auta zle, trhá počas jazdy alebo sa náhle zastaví? Môžu to byť príznaky chybnej riadiacej jednotky motora. Riadiaca jednotka je zodpovedná za riadenie motora a má zásadný vplyv na jazdné správanie.
V tejto príručke sa dozviete všetko, čo potrebujete vedieť o dôležitej riadiacej jednotke motora, ktorá sa spolu s kvalitnými automatickými závorami stará o bezpečnosť a bezproblémový chod vášho vozidla.
Štruktúra a funkcia riadiacej jednotky motora
Tak ako dnes asi všetko, ani motor moderných automobilov neprebieha pevne stanoveným programom zapaľovania paliva, ale sa neustále prispôsobuje meniacim sa podmienkam. Po studenom štarte v zime sú v motore iné podmienky ako pri prevádzkovej teplote a pri prehriatí chladiacej vody v lete. Tu pôsobia iné sily ako vo fáze zahrievania. Počas jazdy sa navyše mení vlhkosť a teplota nasávaného vzduchu.
Napriek takýmto vplyvom musí spaľovací proces vo vozidle prebiehať optimálne, aby ste mali na ceste pohodlie. Zodpovedá za to riadiaca jednotka motora, známa aj ako ECU (riadiaca jednotka motora) alebo ECM (elektronický riadiaci modul).
Ide o malý počítač s jednou úlohou: spracovávať údaje zo senzorov a ladiť komponenty motora. ECM využíva na ovládanie rôzne akčné členy v motore a napríklad zvyšuje prívod vzduchu cez klapku s pohonom alebo uzatvára ventil.
Riadiaca jednotka reguluje účinnosť motora pre optimálne spaľovanie. Cieľom je mohutná akcelerácia s nízkou spotrebou paliva a najnižšími možnými emisiami. Riadiace jednotky motora to zabezpečujú neustálym sledovaním hodnôt snímačov počas jazdy a reguláciou spaľovacieho procesu na základe nastavených parametrov.
Aj táto časť môže potrebovať časom a vplyvom rôznych fakorov opravu. Preto, nielen kompletná reaktivácia airbagovej jednotky je základ funkčného a bezpečného auta, ale aj oprava riadiacej jednotky motora môže vaše vozidlo zachrániť pred pádom.
Ako dlho vydrží riadiaca jednotka motora?
ECU auta nie je spotrebný diel a nemá špecifikovanú životnosť. V mnohých prípadoch vydrží tak dlho ako auto a netreba ju nikdy meniť.
Môže sa však mechanicky alebo elektronicky poškodiť. V týchto prípadoch je potrebná diagnostika a výmena, aby sa obnovila plná funkčnosť auta.
Čo môže poškodiť riadiacu jednotku motora?
Možnou príčinou poruchy je skrat na zariadení v dôsledku vlhkosti. Tá sa môže dostať do ECM buď cez chybné tesnenia alebo nesprávne vykonané umývanie motora. Ak máte podozrenie, skontrolujte aj poistky. Vypálená poistka signalizuje elektrickú poruchu.
Riadiaca jednotka sa môže poškodiť aj pri nehode. Hoci je skonštruovaná tak, aby vydržala bežné namáhanie, ako je zatáčanie a brzdenie, silný náraz, napríklad pri nehode, môže zariadenie mechanicky poškodiť. V extrémnych prípadoch je poškodenie riadiacej jednotky motora vidieť aj na vonkajšej strane krytu.
Dá sa opraviť pokazená riadiaca jednotka motora?
Poškodená riadiaca jednotka motora sa opraviť určite dá. Určite to však nezvládnete sami, no pomôžu vám rôzni profesionáli, ktorí sa na takúto opravu špecializujú a majú nielen skúsenosti a oprávnenia, ale aj potrebnú techniku.
Podstatou je rýchla oprava softvéru riadiacej jednotky motora, vďaka ktorej môžete opäť svoje vozidlo využívať na potrebné účely bez straty času a veľkého množstva financií.