Pri súčasnom dopravnom zaťažení Žiliny je naším cieľom hľadať možnosti, ako znížiť emisie v meste a zároveň podporiť alternatívne a čisté formy dopravy. V rámci projektu SOLEZ bol v spolupráci so zahraničnými partnermi Programu Interreg Central Europe vypracovaný Akčný plán nízkouhlíkovej mobility mesta Žilina.
Tento akčný plán je zameraný na riešenie problematiky emisného zaťaženia v meste, ktoré pochádza najmä z dopravy. Podporuje princíp znižovania emisií prostredníctvom nízkoemisných opatrení, najmä nízkoemisných zón a zón s obmedzenou dopravou. Okrem toho sa zameriava na opatrenia týkajúce sa parkovania, podpory cyklodopravy či pešej dopravy a rozvoja elektromobility.
Hlavným spracovateľom akčného plánu bola Elektrotechnická fakulta Žilinskej univerzity v Žiline, pričom spolupracovala s miestnymi „stakeholdermi“, t. j. odborníkmi v oblasti dopravy a e-mobility a tiež s miestnymi autoritami. Na spracovaní sa v pripomienkovom konaní podieľali tieto inštitúcie: Fakulta prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov Žilinskej univerzity v Žiline, Žilinský samosprávny kraj, Stredoslovenská energetika a.s. a Dopravný podnik mesta Žiliny.
Jedným z hlavných výstupov projektu SOLEZ je spomínaný akčný plán. Okrem neho mesto pripravuje aj analýzu využívania e-busov v podmienkach Dopravného podniku mesta Žiliny. Tento projekt je realizovaný pod dohľadom odborného zahraničného partnera – univerzity v Záhrebe. Zároveň bude ďalším výstupom pilotné opatrenie týkajúce sa problematiky inteligentného parkovania v meste, a to vybudovanie zóny s monitorovaným parkovaním a zobrazením aktuálneho stavu obsadenosti parkovacích miest. Projekt je zameraný aj na budovanie personálnych a odborných kapacít pri implementácii týchto opatrení. Okrem toho kladie dôraz na komunikáciu s verejnosťou, odborníkmi a tiež na výmenu skúsenosti i poznatkov z viac rozvinutých regiónov Strednej a Východnej Európy. Projekt trvá do mája roku 2019.