Martin – Dnes, 1.júla 2013 oslavuje linka tiesňového volania 112 svoje 10. výročie fungovania na Slovensku. Jednotné číslo tiesňového volania 112 funguje v Európskej únii už viac ako 20 rokov.
Číslo 112 slúži na privolanie záchranných zložiek integrovaného záchranného systému v prípade, keď je ohrozený ľudský život, zdravie, majetok, životné prostredie alebo verejný poriadok. Volať na číslo tiesňového volania 112 možno bezplatne a nepretržite, 24 hodín denne, z akéhokoľvek telefónu – pevnej linky, mobilu, telefónnej búdky. Výhodami čísla 112 v porovnaní s inými tiesňovými číslami je možnosť lokalizácie volajúceho, ako aj možnosť dovolať sa na 112 bez SIM karty.
K oficiálnemu zavedeniu čísla 112 došlo v roku 1991 na základe Rozhodnutia Rady o zavedení jednotného európskeho čísla tiesňového volania. Okrem členských štátov EÚ je možné dovolať sa na 112 taktiež v Turecku, Nórsku, Srbsku, Islande.
Slovenská republika je krajinou s veľmi dobrým povedomím o čísle tiesňového volania 112 ako jednotnom európskom čísle tiesňového volania. Svedčí o tom aj skutočnosť, že za minulý rok bolo na linke 112 prijatých 1 564 913 hovorov. Operátori sa ešte stále vo veľkej miere stretávajú so situáciami, kde odpoveď volajúcich na otázku odkiaľ volajú vyzerá asi takto: operátor- „Odkiaľ voláte?“ volajúci – „z telefónu“ operátor – „no to vidím, ale odkiaľ?“ volajúci – „z domu“
Práca operátorov 112 býva každoročne oceňovaná v rámci udeľovania prestížneho európskeho ocenenia 112 Award. V tomto roku cenu v kategórii „výnimočný operátor“ získala slovenská operátorka tiesňového čísla 112 a príslušníčka HaZZ Mjr. Mgr. Slavomíra Korduliaková za pomoc pri záchrane života 16-ročného dievčaťa, ktoré cestou zo školy uviazlo v snehovej kalamite.
Autor: Katarína Mažáriová
Foto: web