Obľúbená žilinská cyklotrasa medzi Budatínom a Vodným dielom, ktorá dala meno systému BikeKia, prekonala polmiliónovú métuCyklotrasa v dĺžke 4,5 kilometra je spoločným dielom Žilinského samosprávneho kraja a Nadácie Kia Motors Slovakia. Spoločne do projektu investovali viac ako 550-tisíc eur. Prví cyklisti sa po nej previezli v roku 2015, do dnešného dňa ich bolo viac ako päťstotisíc.
,,Veľmi ma teší každoročný nárast cyklistov. Vidíme, že energia a financie vložené do budovania cyklistickej infraštrukúry sú dobrou investíciou. Dnes vidíme význam nielen pre účely rekreácie, ale aj na mobilitu ľudí napríklad do práce,“ povedala županka Erika Jurinová. Spokojnosť s popularitou cyklodopravy v Žilinskom kraji vyjadril aj Kyong-JaeLee, predseda správnej rady Nadácie a prezident Kia Motors Slovakia: „Rozvoju mobility v regióne sa automobilka Kia Motors Slovakia venuje už od roku 2012. Naša vízia je prostredníctvom budovania cyklotrás, systému zdieľaných bicyklov či výstavby pumptrackov, vytvoriť prostredie plné športových príležitostí a možností ekologickej dopravy, ktoré bude prístupné širokej verejnosti.“
V krátkom čase bude odovzdaná do užívania ľavobrežná cyklotrasa, ktorá sa plynulo zokruhuje s pravobrežnou cyklotrasou BikeKIA a hydrouzlom. Bola vybudovaná v rámci projektu „Na bicykli k susedom“ zrealizovaného v partnerstve s Moravskoslezským krajom. Investícia slovenskej časti projektu vo výške viac ako 400-tisíc eur bola hradená z európskych finančných zdrojov v rámci Programu INTERREG Slovensko-Česko. Vznikol tak súvislý takmer 30 km dlhý lokálny okruh (Budatín – Strečno a späť), ktorý zároveň poskytne vhodné podmienky pre „hviezdicové rozvetvenie“ v súčasnosti plánovaných alebo už budovaných cyklodopravných trás do jednotlivých regiónov Žilinského kraja. ,,Z okruhu povedú cyklodopravné trasy do Bytče, Terchovej, Rajeckej doliny, na Kysuce a do Turca. Zámer vybudovania celého úseku Vážskej cyklodopravnej trasy na území nášho kraja (160 km) s priamym prepojením do takmer všetkých župných regiónov vytvorí kvalitnú ponuku pre prijatie a uspokojenie oveľa väčšieho množstva cyklistov, ktorí môžu na území kraja zostať aj niekoľko dní,“ uzavrel odborník na cyklodopravu ŽSK Juraj Hlatký.
Župa má v súčasnosti vydané aj stavebné povolenie pre pokračovanie cyklotrasy Žilina – Kotešová. Na jej financovanie sa bude opäť snažiť získať prostriedky z eurofondov. Nový úsek by mal viesť spod cestného mosta po ľavom brehu Váhu s následným premostením rieky a jej pokračovaním cez Bytču až na hranicu s Trenčianskym samosprávnym krajom.
Cyklistická sezóna trvá zhruba deväť mesiacov, pričom najviac cyklistov sa po cyklochodníku prevezie v letných mesiacoch. Historicky najsilnejším mesiacom doteraz bol apríl 2020, kedy cyklosčítač na lávke cez biokoridor zaznamenal viac než 21-tisíc prejazdov cyklistov (v roku 2015 to bolo len takmer 3400 prejazdov).
Zdroj: ŽSK