utorok - 23. apríla, 2024
, Deň železnice pripomenul 170. výročie železnice na Slovensku

Deň železnice pripomenul 170. výročie železnice na Slovensku

Spropagovať železničnú dopravu a pripomenúť 170. výročie železnice na Slovensku bolo cieľom Dňa železnice, ktorý v sobotu pripravili Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) v rušňovom depe Vrútky a v Areáli SIM v Martine-Priekope.

Infraštruktúru máme historicky veľmi dobre vybudovanú

Podľa generálneho riaditeľa ŽSR Martina Erdössyho prešla železnica na Slovensku modernizáciou a elektrifikovaných je 44 percent tratí. „Sme ôsma krajina v Európe, čo sa týka hustoty železničných tratí na kilometer štvorcový. Ten stav je adekvátny tomu, čo sme do toho v posledných rokoch investovali. Na druhej strane je ale absolútne bezpečný. Bohužiaľ, musím priznať, že keby v posledných rokoch nebola železnica podfinancovaná, mohli sme byť podstatne modernejší,“ povedal Erdössy.

Prvý parostrojný vlak vstúpil na územie Slovenska 20. augusta 1848 na trati Marchegg – Devínska Nová Ves – Bratislava. „Železničná sieť, ako ju poznáme dnes, sa prestala rozvíjať v 60. rokoch 20. storočia, kedy sa prerábali alebo vytvárali ešte posledné spojky a posledné úseky železníc. Odvtedy to už len stagnovalo, alebo skôr to v poslednej dobe ubúda,“ podotkol riaditeľ Železničného múzea Slovenskej republiky v Bratislave Michal Tunega.

V zbierkach múzea nechýbajú ani európske unikáty

Pripomenul, že prvé úvahy o konských železniciach na Slovensku začali už na konci 30. rokov 19. storočia.  Najstarší prevádzkyschopný rušeň zo zbierok múzea je podľa neho parný rušeň 310.433 z roku 1896, ktorého opravu dokončili tento rok a je odstavený v Bratislave. Minimálne európskym unikátom je podľa Tunegu ozubnicová železnica Tisovec – Pohronská Polhora, kde už niekoľko rokov prevádzkujú historické parné vlaky. Telgártska slučka na trati medzi Červenou skalou a Margecanmi je možno skôr stavebný unikát. V zbierkach múzea sa nachádzajú unikáty, ktoré mapujú históriu železníc na Slovensku.

ŽSR na Slovensku momentálne spravuje 3627 kilometrov tratí. „Samozrejme, hľadáme ľudí. Na železnici je veľa odborníkov, ktorí musia mať znalosti, vo veľa prípadoch psychotesty. Týchto ľudí hľadáme a snažíme sa ich aj nejakým spôsobom motivovať. Platom či rôznymi sociálnymi vecami, ktoré budú zaujímavé pre zamestnancov. Snažíme sa takisto zabezpečiť ubytovanie, každý železničiar má režimku a môže cestovať vlakom zadarmo. Takýmto spôsobom sa snažíme pritiahnuť na železnicu aj mladých ľudí,“ uzavrel Erdössy.

Zdroj: TASR

Autor: Rádio Rebeca

Máte zaujímavý tip pre našu redakciu? Kontaktujte našich redaktorov prostredníctvom e-mailu: spravy@rebeca.sk

Môže vás zaujímať

Jarná očista, Jarná očista mesta spojila Martinčanov, ktorým nie je okolie ľahostajné

Jarná očista mesta spojila Martinčanov, ktorým nie je okolie ľahostajné

V piatok a sobotu 12.-13. apríla ulice mesta Martin zaplnilo množstvo detí a žiakov z …