Streda, 20. apríl, patrila historickému centru mesta a jeho obchodnému parteru. Mesto Žilina v spolupráci s občianskou iniciatívou Verejný smog a Krajským pamiatkovým úradom predstavilo dňa v zasadačke Mestského úradu majiteľom budov a prevádzok v mestskej pamiatkovej rezervácií Manuál pouličnej reklamy.
„Manuál pouličnej reklamy je výstup z workshopu, ktorý prebiehal minulý rok na jeseň na Stanici Žilina-Záriečie. Jeho cieľom bolo nájsť prijateľnú mieru uplatnenia komercie v historickom centre, stanoviť prípustnú formu reklamy na fasádach historických budov.“, priblížila Ingrid Dolníková, vedúca Odboru kultúry, športu, cestovného ruchu a miestneho rozvoja, ktorá celú iniciatívu podnietila. Snahou odboru je postupnými krokmi zatraktívniť mesto nie len pre turistov, ale taktiež pre samotných obyvateľov.
Mesto poslalo v priebehu minulého týždňa zhruba 500 listov, ktoré boli adresované všetkým majiteľom budov ako aj majiteľom prevádzok v mestskej pamiatkovej rezervácií. Na stretnutie prišlo len niečo okolo 50 ľudí. „Musím povedať, že sme čakali trochu väčšiu účasť. Z reakcií zúčastnených však bolo zjavné, že si uvedomujú problém premnoženej reklamy. Téma ich veľmi zaujíma a majú chuť s neestetickým vzhľadom našich ulíc niečo urobiť.“, reaguje architektka Lucia Streďanská, spoluautorka Manuálu. Na dokumente sa ďalej podieľal grafik Peter Liška a budúca architektka Ivona Naterová, všetko v spolupráci s OOCR a Mestom Žilina.
Počas hodiny a pol sa tak návštevníci oboznámili s jednotlivými bodmi Manuálu. Po novom sa napríklad zmení možný počet označení jednej prevádzky – bude môcť byť len jedno označenie na fasáde plus jeden vývesný štít umiestnený kolmo na fasádu. Inak to bude samozrejme v prípade nárožnej budovy. Práve duplicita označení je najčastejší jav v partery a na fasádach budov. V centre mesta sme našli prevádzky, ktoré majú aj 11 označení. Taktiež sa definuje napríklad maximálny rozmer tzv. výstrčky na 0,18 m2 či zákaz celoplošných polepov na sklách výkladov. „Výklad je najväčší benefit prevádzky umiestnenej v partery. Pohľad do prevádzky z ulice je najlepšou reklamou či už pre kaviareň alebo predajcu textilu.“, pridáva Streďanská.
Čo hovorí legislatíva?
Reklamy v MPR riešia v zásade dva zákony. Stavebný zákon po novom definuje reklamnú stavbu, ktorá ak má do 3m2 potrebuje ohlásenie na stavebnom úrade. Ten musí vyžiadať stanovisko Krajského pamiatkového úradu ako dotknutého orgánu. V Zákone o ochrane pamiatkového fondu sa totiž píše, že každá reklama umiestnená v mestskej pamiatkovej rezervácií potrebuje mať rozhodnutie KPÚ.
„Časť manuálu bude premietnutá do záväznej textovej časti Územného plánu v rámci aktuálne obstarávaných Zmien a doplnkov č. 4 ÚPN-M Žilina ako záväzné regulatívy, a teda ich dodržiavanie bude v prípade schválenia záväzné.“, hovorí Jozef Oswald, riaditeľ Odboru stavebného MsÚ. Nové zmeny však nebudú platiť retrospektívne, budú sa vťahovať len na novovznikajúce reklamy. Príslušné úrady si však „posvietia“ na jestvujúce nelegálne reklamy, ktoré sa už po novom nedajú dodatočne legalizovať. Tie by mali postupne ubúdať. V blízkej dobe bude manuál premietnutý taktiež do záväzného dokumentu Zásady ochrany pamiatkovej rezervácie, ktorého aktualizácia od roku 1988 je potrebná a nevyhnutná.
Odbor stavebný ako aj Krajský pamiatkový úrad prízvukovali, že sa nejedná o represiu, ale o snahu prostredníctvom manuálu pomôcť majiteľom budov a prevádzok pri umiestňovaní reklamy v centre mesta. „Našou snahou je kultivovať mesto pomaly, postupne a citlivo. Často stačí používať zdravý sedliacky rozum, kedy každý človek vie aj sám zhodnotiť, či je niečo pekné alebo nie.“, pridáva Miloš Dudáš, riaditeľ Krajského pamiatkového úradu.
Čo si myslia o iniciatíve majitelia?
Dobrou správou je, že všetci zúčastnení sa zhodli na jednom – reklamy je veľa a treba s ňou niečo robiť. „Je pravda, že si reklama vyžaduje pozornosť zo strany nie len mesta, ale aj nás – majiteľov budov. Regulácia však vyžaduje veľmi citlivý a v mnohých prípadoch individuálny prístup.“, vyjadril sa Martin Klika, majiteľ jednej z budov v MPR.
„Tejto snahe veľmi fandím a držím palce za zmenu minimálne aspoň takú, ako je na vizualizáciách, ako by mohla vyzerať ulica po novom.“, pridáva prevádzkar sklárstva Daniel Kucharik. Manuál má určité nedostatky, na ktorých sa bude ďalej pracovať. Predstavenie však vyústilo do spoločného dialógu, kde sa všetci zúčastnení spoločne snažili nájsť riešenie. Jedná sa o zásadný posun v regulácii a estetizácii reklám v mestskej pamiatkovej rezervácii. „Oceňujeme tých, ktorí prišli a uvedomujeme si, že presadiť nové myšlienky do praxe nebude jednoduché. Ale stojíme si za tým, že aj centrum Žiliny musí v 21. storočí vyzerať vkusne.“, uzatvára Streďanská.
Predstavenie manuálu sa konalo v rámci festivalu verejných priestorov MestoINAK.
Autor: Lucia Streďanská/architektka z občianskej iniciatívy Verejný smog
Foto: Občianska iniciatíva Verejný smog
Hallo Caliban,zwei Time Capsules im Netz mit deiner Konstellation sollten kein Problem sein. Wenn es beispielsweise um eine zentrale iTunes-Library für alle Rechner im Netz geht geht wäre als Alternative noch ein NAS mit integrierten iTunes-Server interessant(er).
Good day! I simply would like to give a huge thumbs up for the nice info you have right here on this post. I can be coming back to your weblog for extra soon.
Hmmm, I guess you’d just have to vote for Ralph Nader(?) :)I don’t know enough about taxes to know what the best way is…I think if people were more apt to give to the poor on their own we wouldn’t need to tax them more. But Kevin explained to me once how taxing the rich extra hurts everyone ‚cause they find loopholes or something?I don’t know. But I bet Andy does…