piatok - 19. apríla, 2024
, Počet nehôd na železničných priecestiach bol v roku 2016 historicky najnižší!

Počet nehôd na železničných priecestiach bol v roku 2016 historicky najnižší!

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) zaznamenali v roku 2016 najnižšie číslo v počte nehôd, ako aj v počte obetí, ktoré si nehody vyžiadali za posledných 16 rokov. Počas roka došlo k 38 nehodám na priecestiach, pri ktorých zahynulo 6 ľudí a ťažko sa zranilo 10.

„Čísla sú veľmi potešujúce, Dôležité je ich však udržať na tejto, alebo aj nižšej úrovni aj do budúcnosti. Aj napriek zníženému počtu nehôd neustále apelujeme na všetkých účastníkov cestnej premávky, aby pri  prejazde cez železničné priecestia boli mimoriadne pozorní, ohľaduplní, nepodceňovali možné nebezpečenstvo a dôrazne dodržiavali zákon o premávke na pozemných komunikáciách, pretože zrážky s mnohotonovým kolosom, ktorého brzdná dráha môže byť niekoľko sto metrov, mávajú fatálne následky,“ uviedol generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy.

V porovnaní s uplynulými rokmi klesol počet nehôd zhruba o 30%, počet obetí klesol až o 57%. Medzi obeťami boli 2 vodiči, 2 chodci, 1 cyklista, 1 rušňovodič. Paradoxom je, že na zabezpečených železničných priecestiach (ktoré sú vybavené výstražnou svetelnou a zvukovou signalizáciou, alebo aj závorami) stále dochádza k väčšiemu počtu nehôd ako na nezabezpečených priecestiach (ktoré sú označené výstražnými krížmi, prípadne doplnené dopravnou značkou Stoj, daj prednosť v jazde!) Konkrétne na zabezpečených priecestiach došlo k 28 nehodám, čo je takmer 74% zo všetkých nehôd.

V prípade, že sa na železničnom priecestí stane nehoda, alebo je niekto svedkom akejkoľvek ohrozujúcej situácie v blízkosti, alebo priamo na železničnom priecestí, stačí okamžite zavolať na linku integrovaného záchranného systému 112 a nadiktovať jedinečné identifikačné číslo priecestia (JIČ). JIČ nájdete na zadnej strane (strana od železničnej trate) výstražného kríža (dopravné značky A 30a, A 30b). Tak môžu záchranné zložky a železničiari okamžite zistiť miesto nehody, rýchlo zasiahnuť a v prípade bezprostredného ohrozenia až zastaviť železničnú dopravu.

JIČ sú pridelené ku každému železničnému priecestiu (zabezpečenému aj nezabezpečenému), ktoré je v správe ŽSR. Ku každému priecestiu je priradená databáza údajov (telefónne číslo kancelárie výpravcu a dispečera, názov traťového úseku, železničná poloha priecestia v km, atď). Tieto údaje sú poskytované Integrovanému záchrannému systému a polícii a týždenne aktualizované.

Základné pravidlá pri prejazde železničným priecestím:

Pri križovaní železničnej dráhy s pozemnou komunikáciou má železnica vždy prednosť. Pred železničným priecestím je vodič povinný počínať si mimoriadne opatrne a najmä presvedčiť sa, či môže bezpečne prejsť cez železničné priecestie.

Vodič nesmie vojsť na železničné priecestie, ak:

  • sa dáva výstraha dvoma striedavo blikajúcimi červenými svetlami
  • sa dáva výstraha prerušovaným zvukom húkačky, alebo zvončeka
  • sa spúšťajú, sú spustené alebo sa dvíhajú závory
  • je už vidieť alebo počuť prichádzajúci vlak, prípadne iné dráhové vozidlo
  • zamestnanec dráhy dáva znamenie na zastavenie krúžením červenou, prípade žltou zástavkou, alebo červeným svetlom
  • situácia na železničnom priecestí nedovoľuje, aby ho vodič bezpečne prešiel

zdroj: Martina Pavliková, hovorkyňa ŽSR

foto: ŽSR

 

Autor: Rádio Rebeca

Máte zaujímavý tip pre našu redakciu? Kontaktujte našich redaktorov prostredníctvom e-mailu: spravy@rebeca.sk

Môže vás zaujímať

Modré hory akustik, Barmuseum: Modré hory akustik

Barmuseum: Modré hory akustik

Projekt festHUDOBNE pokračuje a druhou skupinou, ktorú si pre vás pripravili v Barmuseu, sú nezameniteľný …

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *