Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) 28. júna uviedli do činnosti obnovené železničné priecestie a priechod pre peších na Ulici Andreja Hlinku v Čadci, v blízkosti zastávky Čadca mesto. Železničné priecestie, ktoré je súčasťou obchádzkovej trasy pre cestnú dopravu počas odstávky a rekonštrukcie Horelického mosta pri súčasnom uzatvorení tunela Horelica, je aktuálne sprevádzkované z pohľadu železničnej dopravy.
Vyznačenie a sprejazdnenie celej obchádzkovej trasy po ul. A. Hlinku (vrátane sprejazdnenia uvedeného priecestia) pre účastníkov cestnej premávky je už v kompetencii mesta a investora stavby – SSC IVSC Žilina. Podľa informácie mesta Čadca bude cestná doprava z dôvodu budovania nového mostného objektu č. 208 presmerovaná na obchádzkové trasy 16. júla. ŽSR počas výluky, trvajúcej od 17. do 28. júna vykonali obnovu železničného priecestia s priechodom pre peších, ako aj úpravu nástupíšť a prístupových chodníkov.
Železničné priecestie v železničnom kilometri 278,660 (JIČ – SP 2532) a priechod pre peších v žkm 278,675 (JIČ – SP 2533) majú samostatné jedinečné identifikačné čísla (JIČ) a sú zabezpečené najvyšším stupňom zabezpečenia. Riadené sú automaticky jazdou vlaku s väzbou na elektronické zabezpečovacie zariadenia v ŽST Čadca a na trati Krásno nad Kysucou – Čadca. Priecestie aj priechod pre peších sú vybavené výstražníkmi, ktoré účastníkov cestnej premávky a chodcov upozorňujú svetelnou a zvukovou výstražnou signalizáciou na približujúce sa železničné koľajové vozidlá. Na priecestí sú výstražníky doplnené polovičnými závorami.
Na železničnom priecestí je namontovaná celogumová priecestná konštrukcia typu STRAIL šírky 16,80 m, o 15 metrov ďalej na priechode pre peších je osadená priecestná konštrukcia STRAIL šírky 2,70 m. Súčasne sa v železničnej stanici Čadca na žilinskom zhlaví vykonala oprava koľajového lôžka dvoch výhybiek.
V súvislosti s doplnením priecestného zabezpečovacieho zariadenia a úpravou výhybiek sa vykonala aj zmena softvéru elektronických zabezpečovacích zariadení v železničných staniciach Krásno nad Kysucou a Čadca, ako aj v traťovom úseku Krásno nad Kysucou – Čadca. ŽSR obnovili priecestie vlastnými zamestnancami v spolupráci s firmou AŽD Praha s.r.o. – organizačná zložka Bratislava a jej subdodávateľmi, s plánovanými finančnými nákladmi 1 475 514 € bez DPH.
Mesto Čadca má záujem o ponechanie priecestia aj po skončení uzávierky mosta Horelica. Protioslňujúca stena bude daná do pôvodného stavu, ale mesto bude požadovať, aby konštrukcia bola v mieste napojenia Ulice A. Hlinku na cestu I/11 B rozoberateľná a priecestie sa aj v budúcnosti mohlo využiť ako obchádzková trasa pri budovaní diaľnice D3 – druhej tunelovej rúry alebo pri mimoriadnych situáciách.
Autor: Martina Pavlikova/hovorkyňa ŽSR
Foto: transport.sk