sobota - 20. apríla, 2024
, Pohár trpezlivosti na stavbe tunela Višňové pretiekol
Ilustračné foto

Pohár trpezlivosti na stavbe tunela Višňové pretiekol

Slovenská vláda na stavbe tunela Višňové užstráca trpezlivosť. Ak sa zhotoviteľ nespamätá v najbližších týždňoch, podľa premiéra Petra Pellegriniho budú konať. Buď odíde dobrovoľne, alebo s ním rozviažu zmluvy. Predseda vlády SR to povedal na brífingu po mimoriadnom kontrolnom dni na diaľničnej stavbe D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala.

„Buď po dobrom, alebo po zlom“

Pellegrini sa na mimoriadnom kontrolnom dni zúčastnil aj s ministrom dopravy a výstavby Árpádom Érsekom. „Prišli sme bez oficiálneho ohlásenia týždeň dopredu, pretože sme chceli vidieť skutočný stav na stavbe. Mali sme možnosť z vrtuľníka vzhliadnuť aj väčší úsek cesty, ktorá má viesť k tunelu. Musím povedať, že počas rokovania som vyjadril veľkú nespokojnosť s priebehom celej stavby. Stavba je vo veľkom omeškaní. Už dnes vieme, že nebudú plnené míľniky, ktoré vyplývajú zo zmluvy,“ povedal Pellegrini.

Pripomenul, že ide o jednu z najdôležitejších stavieb diaľničného systému. Zároveň vyjadril plnú podporu ministrovi dopravy pri riešení vzniknutej situácie. „Už pri oneskorenom prerazení tunela som upozorňoval zhotoviteľa na meškanie a práce sa odvtedy nezdynamizovali, ale skôr spomalili. Aj napriek všetkým krokom, ktoré sme urobili v snahe pomôcť zhotoviteľovi pri výstavbe, nevidíme reálny posun a situáciu už treba zásadným spôsobom vyriešiť,“ dodal Érsek s tým, že definitívne rozhodnutie o pokračovaní s výstavbou na tomto úseku bude možné urobiť koncom februára.

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Ján Ďurišin doplnil, že splnenie tretieho míľnika je naplánované na 27. decembra 2018. „S určitosťou môžem povedať, že nebude splnené. Odborný predpoklad splnenia tohto míľnika je podľa súčasnej situácie v tuneli zhruba december 2020. Dohodli sme sa predbežne so zhotoviteľom na ustanovení komisie pre riešenie sporov, kde budú renomovaní medzinárodní stavební inžinieri. Základný problém tejto stavby je extrémne nízka cena. To, že ju zhotoviteľ predložil, za tým si musí dnes stáť a musí sa s tým nejakým spôsobom vysporiadať on, nie my,“ konštatoval generálny riaditeľ NDS.

Problémy od začiatku razenia

Projektový manažér stavby Alessandro Citterio zdôraznil, že informácie o odchode spoločnosti Salini Impregilo sú nepravdivé. „Chceme dokončiť túto stavbu. Do septembra sme vyrazili v tuneli 15 kilometrov a naši slovenskí kolegovia nám povedali, že sme urobili veľmi peknú prácu. A zabudli na to, že v posledných troch rokoch tu pracovalo minimálne 500 ľudí, ktorí vyrazili 15 km tunela. Vôbec nie je pravda, že na celej stavbe robí 200 ľudí. Len v tuneli robí asi 250 ľudí 24 hodín sedem dní v týždni. A na vonkajších objektoch a v križovatke robí ďalších 300 ľudí. Dohodnuté termíny nestíhame, pretože sme v tuneli mali nepredvídateľné geologické veci, ktoré spôsobovali omeškania. Predložili sme harmonogram, ktorý hovorí, že by sme mali úsek otvoriť v prvom štvrťroku 2021,“ vysvetlil Citterio.

Ján Marosz z opozičného hnutia OĽaNO tvrdí, že problémy na stavbe sú prakticky od počiatku prác na tunely. Érsek je podľa jeho slov vo funkcii už viac ako dva roky a aj preto mal mať už dávno pripravené záložné plány. „S predsedom vlády ich predstavili až dnes. Avizovali, že ak sa práce nerozbehnú (čo sa podľa našich informácií nestane), vláda začne hľadať novú firmu, ktorá projekt dokončí. Ak sa tak stane, bude to jeden z najväčších škandálov bývalého ministra Jána Počiatka zo Smeru. Ten namiesto najlacnejšej ponuky skúsených dodávateľov – spoločností Skanska a Strabag, dopustil množstvo obštrukcií, aby zákazku dostala firma Dúha pána Miroslava Remetu,“ tvrdí Marosz.

Slovensko budú podľa neho zrejme čakať súdne spory a nová súťaž na zhotoviteľa. To všetko podľa odhadov hnutia potrvá minimálne tri roky a tunel Višňové sa tak nedokončí skôr ako v roku 2024. Podľa odhadu Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) sa pôvodný termín ukončenia stavby z decembra 2019 posunie, prevádzka by sa mala spustiť do konca roku 2020.

Zdroj: TASR

Autor: Rádio Rebeca

Máte zaujímavý tip pre našu redakciu? Kontaktujte našich redaktorov prostredníctvom e-mailu: spravy@rebeca.sk

Môže vás zaujímať

Na Bystričku, Križovatka I/65 s ulicou Na Bystričku bude bezpečnejšia

Križovatka I/65 s ulicou Na Bystričku bude bezpečnejšia

Na križovatke cesty I/65D v Martine pri obci Bystrička, začala výstavba nového technologického riešenia, ktoré …