utorok - 12. novembra, 2024
, ŽSK: Historické lesné železničky sú vyhľadávanou turistickou atrakciou
Foto: ŽSK

ŽSK: Historické lesné železničky sú vyhľadávanou turistickou atrakciou

Po Kysuciach a Orave svojich prvých návštevníkov čoskoro odvezie aj železnička na Liptove. Takéto železničky kedysi slúžili na prepravu dreva, dnes sú vyhľadávanou turistickou atrakciou. 

Vychylovka je dnes jedinou fungujúcou úvraťovou železnicou v Európe

Historická lesná úvraťová železnica Vychylovka – Nová Bystrica je dnes jedinou fungujúcou úvraťovou železnicou v Európe a jednou z troch na svete.Vo svojom vozovom parku má historické parné a motorové rušne, jazdu po areáli je možné absolvovať aj motorovou drezinou s kapacitou desať cestujúcich. Čakanie na vlak si môžu návštevníci skrátiť prehliadkou skanzenu, pre najmenších návštevníkov si múzeum pripravilo novinku. ,,Každoročne nás navštívi veľa rodín s deťmi. Aby bolo čakanie na vlak čo najpríjemnejšie, vybudovali sme detskú izbu v priestoroch Raganovho mlynu, kde si rodičia spolu so svojimi ratolesťami môžu oddýchnuť, pozrieť ľudové rozprávky, zabaviť sa, či prečkať daždivé počasie,“ povedal Miloš Jesenský, riaditeľ Kysuckého múzea v Čadci. Vlak na svoju cestu vychádza zo Stanice Skanzen a pokračuje do Sedla Beskyd, odkiaľ sa môžu cestujúci vrátiť späť alebo prestúpia na oravskú železničku.

Oravská lesná železnica  patrí medzi najobľúbenejšie atrakcie 

Na stanici Tanečník začína svoju jazdu Oravská lesná železnica, ktorá dnes patrí medzi najobľúbenejšie atrakcie Oravy. Pri návšteve železnice si môžu turisti pozrieť aj expozíciu lesnej železnice, rušňového a vozového parku, spracovania dreva, a tento rok pribudla nováexpozícia remesiel. ,,Spolu s letnou sezónou sme otvorili aj nový Remeselný dom, ktorý nemá v prihraničnom regióne obdobu. Vo vnútri sa nachádzajú zbierkové predmety z dreva, ukážka kováčskej aj hrnčiarskej tvorby, ale aj bytové textílie či modrotlač. Počas letných víkendov budú mať návštevníci možnosť vidieť a aj vyskúšať si rôzne druhy remesiel, ktoré už postupne upadajú do zabudnutia,“ povedal riaditeľ odboru kultúry ŽSK Martin Hromada. Trojkilometrovájazda zo stanice Tanečník na stanicu Sedlo Beskydtrvá asi 15 – 20 minút.Tu si vlak urobí prestávku, počas ktorej môžu návštevníci vystúpiť na 12-metrovú vyhliadkovú vežu neďaleko stanice alebo navštívia dobovúgoralskú drevenicu. Celá trasa aj s pobytom na stanici Sedlo Beskyd trvá asihodinu a desať minút.Oravská lesná železnica je v prevádzke počas celého roka okrem mesiaca november, úvraťová železnica vo Vychylovke jazdí od mája do októbra.

Budúci rok by mala fungovať aj Považská lesná železnica

Na jazdu Považskou lesnou železnicou si budú musieť návštevníci ešte chvíľu počkať. ,,Prostredníctvom eurofondov sa nám podarilo dobudovať úzkorozchodnú trať, ktorá spája areál Múzea liptovskej dediny v Pribyline s depom Považskej lesnej železnice. Upravila sa takmer kilometer dlhá trať, kadiaľ budú premávať historické vlakové súpravy zachránené z pôvodnej železnice. Momentálne čakáme na povolenia,“ uzavrel Hromada. Župa predpokladá, že po skúšobnej prevádzke, by sa prví návštevníci mohli Považskou lesnou železnicou odviezť už na jar budúci rok.

Zdroj: ŽSK

Autor: Stanislava Lucká

Redaktorka spravodajstva. Máte zaujímavý tip pre našu redakciu? Kontaktujte nás na: spravy@rebeca.sk

Môže vás zaujímať

MHA Martin, Martin doma rozdrvil HK Bratislava. Trenér Čepan odkazuje: „Toto mesto nepatrí do 2.ligy“

Martin doma rozdrvil HK Bratislava. Trenér Čepan odkazuje: „Toto mesto nepatrí do 2.ligy“

V 4. kole 2. Slovenskej hokejovej ligy MHA Martin pred domácim publikom celkom jednoznačne porazil …